Liikuntasuositukset antaa suuntaa liikkumiselle

Nainen harrastaa liikuntaa.

Liikuntasuosituksia kannattaa edes vilkaista joskus, koska ne antavat hyvin tietoa siitä kuinka paljon ihmisen tulisi liikkua pysyäkseen kunnossa. Niitä ei kuitenkaan tarvitse noudattaa kello kaulassa, mutta on hyvä pyrkiä riittävään määrään liikuntaa viikossa.

Yleiset liikuntasuositukset

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelee hieman eri pituisia määriä liikuntaa riippuen liikkujan iästä. Aikuisten pitäisi harrastaa kohtuukuormitteista kestävyysliikuntaa vähintään 2 tuntia ja 30 minuuttia viikossa, tai raskasta kestävyysliikuntaa vähintään 1 tunnin ja 15 minuuttia viikossa. Liikehallintaa ja lihaskuntoa ylläpitävää liikuntaa täytyisi harrastaa kaksi kertaa viikossa.

Yli 65-vuotiaiden suositukset ovat määriltään samankaltaisia, mutta liikkuminen tulisi tapahtua oman terveydentilan ja kunnon mukaan. Alle kouluikäinen tarvitsee vähintään kolme tuntia ja vanhemmat lapset ja nuoret vähintään 1–2 tuntia päivässä.