Oikein suunniteltu kotijumppa voi olla mielekäs harrastus.

Miten aloittaa kotijumppa?

Kotijumppa mielletään pakkopullana ja harrastuksena, joka yleensä loppuu ennen kuin ehtii alkaakaan. Monilla on omakohtainen kokemus siitä, että innokas kotitreeniharrastus on päättynyt parin jumpan jälkeen. Syynä on voinut olla liian innokas aloitus. On esimerkiksi etsitty kotitreeniohjelma, joka on omaan tasoon nähden liian raskas tai suunniteltu treenitahti on käynyt voimille. Myös kotona motivaatio voi olla kadoksissa. Pyykit ja tiskit pitää hoitaa ja sen jälkeen ei jaksakaan enää jumpata.

Kotijumppa kannattaa aloittaa maltilla

Oikealla suunnittelulla ja järkevän maltillisella omaan kuntotasoon sopivalla aloitustahdilla voit saada kotijumpasta pysyvän harrastuksen. Kotijumpan etuja ovat sen edullisuus, koska parhaimmillaan se ei kustanna mitään. Treenipaikka on suoraan jalkojesi alla eli sinun ei tarvitse lähteä minnekään. Voit myös treenata täysin omaan tahtiisi ja omien aikataulujesi mukaan.

Kotijumpan ei tarvitse olla yksinäistä puuhaa. Voit treenata puolison, ystävän tai vaikka naapurin kanssa. Nykyään myös etäyhteydet mahdollistavat sen, että treenikaveri voi asua vaikka toisella puolella maapalloa. Eikä pidä unohtaa kotitreenejä täydentävää liikuntamuotoa. Arkiliikunta on usein aliarvostettu liikunnan muoto. Se on kuitenkin treeniä, jota saat tekemällä normaaleja asioita.

Treenaa huomaamattasi

Tee arjessa tietoisia valintoja, jotka lisäävät arkiaktiivisuuttasi. Päätä kävellä portaat hissin sijaan tai hae lapset kävellen päivähoidosta. Imuroi kerran viikossa myös jalkalistat ja kanna matot ulos. Käy kaupassa tekemässä täydennysostokset kävellen tai pyörällä. Näillä pienillä päätöksillä olet lisännyt arkiaktiivisuuttasi ja saat myös uutta intoa tehdä kotijumppaa. Mitä enemmän puuhastelet, sitä energisempi olet.

Avainsanat: